A 10 legelterjedtebb kisvállalkozói marketing hiba 2.

 „Iránytű a vállalkozások fejlesztéséhez”* című cikksorozatunkban a marketing megjelenésétől kezdve, a marketing összetételén és buktatóinak bemutatásán át szeretnénk megismertetni az olvasót a marketing szerteágazó tulajdonságaival és megjelenési formáival.
—–

Előző cikkünkben megismerkedtünk azokkal a marketing mulasztásokkal, amikor nincs marketing terv, továbbá mikor túl sok feladatot vállal magára és azzal a tévesztéssel is, mikor irreális költségvetést készítenek a marketing tevékenységek finanszírozására.

  1. A marketing tevékenységeket felosztja több szolgáltató között

Van egy logótervező, akit megbíz az embléma elkészítésével. Van valaki, aki összehozza weboldalt, és még egy személy, aki felállítja a közösségi média marketing kampányait. Csodálkozik, hogy semmi nem egyezik a másikkal? A valóság az, hogy az ügyfelek koordinálatlan rendetlenséget látnak. Semmi sem néz ki úgy, mintha bármi máshoz tartozna. A hirdetések úgy tűnnek, hogy nem ugyanabból a forrásból származnak, mint a webhely, az e-mail hírlevél vagy a blogcikkek. Ennek oka az, hogy a „marketing csapat” valójában egy csomó különféle szabadúszó, akik egymástól elkülönítve gyártanak dolgokat. Nincs egyetlen irányítási vagy koordinációs pont, önnön kívül.

  1. Türelmetlen

Az üzleti vállalkozás kezdete óta nem valósított meg marketinget. Most arra számít, hogy a marketing erőfeszítések megduplázhatják a vállalati bevételeket a hét végére, vagy még hamarabb. Ez nem fog megtörténni.

A SEO vs. fizetett hirdetések jó példa. Mindkét taktika forgalmat generál. Azonban, míg a kattintásonkénti fizetésű hirdetések számát azonnal megjelenítik, ugyanakkor lassú. Mennyire lassú? Ez sok tényezőtől függ, de a versenyképes iparágak esetében könnyen eltarthat 6 hónapig vagy annál tovább, amíg kézzelfogható eredményeket lát.

“Hat hónap! Nincs annyi időm! Most szükségem van eredményre! ” Természetesen, nem probléma – de ez költségekbe fog kerülni. Folytassa a Google, Facebook hirdetésének a fizetését, és továbbra is forgalmat fog generálni. Habár, amint abbahagyja a fizetést, ezek az oldalmegtekintések gyorsabban eltűnnek, mint egy hurrikán.

Ezzel szemben a SEO az az ajándék, amely továbbra is jelen van. Igen, hosszabb ideig tart, mire megjelenik a Google első oldalán. Viszont, ha egyszer ott van, sokkal kevesebb erőfeszítést (és pénzt) igényel, hogy ott maradjon. Feltéve, hogy ügyes a tartalommarketing és a kulcsszó-kutatás területén, akkor nem kell félnie, hogy a hirdetései nem tudják megőrizni az első oldali Google-eredményt.

  1. Rossz marketing tanácsot vesz

Hányszor hallottam ügyfeleinket, hogy átok, amikor említik a „bizonyos” marketing szakemberek nevét…

Elegendő annyit mondani, hogy sok rossz marketing tanács van az interneten. Például az „all-in” bevezetése bármely adott marketing taktikán, Facebook vagy Instagram hirdetések, podcastok, bármi legyen is a szociális média csatornája valószínűleg nem hozza meg a várt eredményeket.

Egy másik gyakran idézett tanács: „Az üzenetnek konzisztensnek kell lennie a platformok között”. Ez jó tanács, de ez nem azt jelenti, hogy pontosan ugyanazt az üzenetet teszik közzé, és a kreatív végrehajtást minden közösségi média csatornán meg kell jeleníteni.

Az üzenetküldésnek természetesen következetesnek kell lennie, de ez nem egyenlő azzal, hogy a végrehajtásnak azonosnak kell lennie. Valójában a kreatív végrehajtásnak egyáltalán nem szabad azonosnak lennie.

Először is, az emberek eltérően viselkednek, és csatornától függően különböző dolgokat várnak el.  Az ügyfélélmény optimalizálását a meglévő viselkedésüknek kell vezetnie, nem pedig a csatorna megválasztásának. Érdeklődjön az ügyfelek számára releváns, kontextuális élményekkel az általuk választott időben, helyen és csatornán.

Reklámverzió, a cselekvésre ösztönzés, a kreativitás, a címsor mindegyik csatornától függ. Jóllehet, ha automatizálja a közösségi média bejegyzését platformokon keresztül, például ugyanazokat a frissítéseket feladja a Facebookon és a Twitteren, akkor ne lepődjön meg, hogy semmi nem fog történni.

Dél-Alföld vidéki, elsősorban hátrányos helyzetű területeinek (kis) vállalkozásaira, önálló emberi erőforrásaira, helyi önkormányzatokra és civil szervezetekre kívánjuk fókuszálni a kialakított marketingszolgáltatási csomagot.

A vidéki, kevésbé kedvező helyzetű térségek ötletgazdag vállalkozásainak is korszerű marketingismeretekre van szükségük, hogy a termékeiket, szolgáltatásaikat megfelelő nagyságú vevőkörhöz eljuttathassák. Fejlődőbb térségekhez hasonló evidens viszonyrendszereket itt ki kell építeni, fel kell kutatni a lehetséges partnereket. Sok esetben ezen reális igényt maguk a vállalkozások is nehezen ismerik fel, illetve, ha fel is ismerik, a marketingismeretek megszerzését bonyolult feladatnak tartják, idegenkednek tőle vagy szűkös forrásaikból nem áldoznak erre a területre a megtérülés feltételezett hiánya miatt. A vállalkozások így nem tudnak a meglévő helyzetükből, lehetőségeikből kitörni és ezt logikusan alá is tudják támasztani tudás- és forráshiányra hivatkozva.

A projekt abban kíván segíteni, hogy elérhető árfekvés mellett olyan differenciált tudásanyagot biztosítson, amelyben mind az üzleti ismeretek és az iskolázottság alacsonyabb szintjén lévők, mind a marketinget valamilyen szinten már gyakorlók új képességekhez jussanak. A projektet alkotó oktatási és médiaszolgáltatás révén a vállalkozások pszichés és kognitív képességeinek megfelelő módszertannal fejleszthetik a saját marketingképességeiket, illetve egy idő után akár saját lábra is állhatnak.

—–
* A VKB Nonprofit Kft. egy szociális szempontokat is figyelembe vevő vállalkozás, mely a hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozások marketingtevékenységének megsegítésére fókuszál. A marketing csomag kidolgozása a Széchenyi GINOP-5.1.7-17-2018-00162 számú, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretén belül finanszírozott, az EU és Magyarország Kormánya támogatásával valósul meg.

További információ, kapcsolatfelvétel:
VKB NKft.
Iránytű – vállalkozásfejlesztési program

(X)