Kell-e egy kis üzleti vállalkozásnak a teljes minőségirányítás?

 „Iránytű a vállalkozások fejlesztéséhez”* című cikksorozatunkban a marketing megjelenésétől kezdve, a marketing összetételén és buktatóinak bemutatásán át szeretnénk megismertetni az olvasót a marketing szerteágazó tulajdonságaival és megjelenési formáival.
—–

A teljes minőségirányítás az elkötelezett erőfeszítés annak érdekében, hogy folyamatosan növekvő minőségi szintet biztosítson az ügyfelek figyelmének (és ismételt üzleti tevékenységének) megtartása érdekében. Az egész világon széles körben alkalmazott, hogy a nagyvállalatok folyamatosan vizsgálják termékeiket és szolgáltatásaikat a versenyképességük optimalizálása érdekében, különös figyelmet fordítva ügyfeleikre. Akkor miért nem tudják a kisvállalkozások ugyanezt tenni? A válasz az, hogy megtehetik. Ugyanakkor, ha egy kisvállalkozás a teljes minőségirányítást szeretné alkalmazni, akkor figyelembe kell vennie, hogy túlzott költségeket eredményezhet.

Az előnyök és hátrányok összerakásakor a vállalati siker fellendítésének lehetősége rendkívül vonzóvá teszi a minőségirányítás üzleti filozófiájának megvalósítását.

Azok, akik kezdeményezték a teljes minőségmenedzsment elemzést, rutinszerűen megtapasztalják vásárlóik igényeit, az ügyfelek elégedettségének általános növekedését, a szervezeten belüli kommunikáció korszerűsítését és a jobb problémamegoldást. Ráadásul számos vállalkozás számára lehetővé tette a munkaerő egységesítését, bár fokozottabb a motiváció, mely kulcsfontosságú jutalom, amelyet sokan remélnek a folyamat eredményeként elérni.

Mindezek a feltárások erősebb kapcsolatokat eredményeznek a beszállítókkal, kevesebb termék- és szállítási hibát, valamint az üzleti folyamatokhoz kapcsolódó hulladék észrevehető csökkentését eredményezik.

Noha a fenti értékes betekintés rendkívül vonzóvá teszi, semmi sem jár költség nélkül és ez a költség túlzott lehet, még a nagyléptékű szervezeteknél is.

Felfedve a szervezet erősségeit és gyengeségeit, a teljes minőségirányítási elemzés eredményei jelentős növekedést eredményezhetnek a munkavállalók kiegészítő képzésével, valamint a vezetés idejének aránytalan felhasználásával. Ezenkívül a folyamat magában foglalhatja a papírmunka növekedését és a kisvállalkozás egyedi igényeinek elmulasztását azért, mert a „folyamatra”, nem pedig az „eredményekre” helyezik a hangsúlyt.

Nyilvánvalónak tűnik, de minden ügyfélközpontú szervezet, akár nagy, akár kicsi, végső célja az ügyfélszolgálat. És amikor a kisvállalkozások számára bevezetjük a teljes minőségirányítást, ez exponenciálisan létfontosságú.

A kisvállalkozások gyakran korlátozzák a pénzügyeket, a személyzetet és a felszerelést, miközben szenvednek a kiszolgáltatottság terheinek, amelyek a fogyasztói magatartás kiszámíthatatlan változásaihoz vezetnek. A gyengeség ellensúlyozásának legbiztosabb módja az, hogy speciális üzletként működik, amely nemcsak egy adott rést kínál, hanem, ami még fontosabb, az ügyfélkörrel való kapcsolatépítést is.

A Lidl, a Spar és más nemzeti élelmiszerláncok napjai előtt a speciális üzletek, amelyekbe pékek, hentesek és zöldségboltok is beletartoztak, táplálékot adtak a helyi szomszédságban lévő összes családnak, gyakran több generációnak is, azáltal, hogy minden családot személyesen megismernek, és pontosan előre látják, amit ők. Szükségük van vásárlási szokásaikra, valamint más családtagjaikra.

Ennek során ezek a korai üzlettulajdonosok a termékmenedzsment és a vevői elégedettség mércéjét állítják elő, ápolva azt a gondosságot és figyelmet, amely gyakran kiterjed a munkavállalóikra is, akiket szintén hasonló család gondoztak.

A teljes minőségirányítás ezen alapvető elemének előmozdítása érdekében elengedhetetlen, hogy legyen egy olyan személyzet, aki megérti a teljes folyamatot és elkötelezett a sikeres végrehajtása mellett. Ezért, csakúgy, mint a régi üzlettulajdonosoknak, a hozzáértő kisvállalkozás tulajdonosoknak minőségi alkalmazottakat kell toborozniuk és megtartaniuk, miközben képzik és motiválják őket, hogy működjenek együtt egy funkcionális csoportként, ezáltal eredményesebb a probléma meghatározás és megoldás, a folyamat végrehajtása és az átfogó termelékenység az összes üzleti folyamatban.

Dél-Alföld vidéki, elsősorban hátrányos helyzetű területeinek (kis) vállalkozásaira, önálló emberi erőforrásaira, helyi önkormányzatokra és civil szervezetekre kívánjuk fókuszálni a kialakított marketingszolgáltatási csomagot.

A vidéki, kevésbé kedvező helyzetű térségek ötletgazdag vállalkozásainak is korszerű marketingismeretekre van szükségük, hogy a termékeiket, szolgáltatásaikat megfelelő nagyságú vevőkörhöz eljuttathassák. Fejlődőbb térségekhez hasonló evidens viszonyrendszereket itt ki kell építeni, fel kell kutatni a lehetséges partnereket. Sok esetben ezen reális igényt maguk a vállalkozások is nehezen ismerik fel, illetve, ha fel is ismerik, a marketingismeretek megszerzését bonyolult feladatnak tartják, idegenkednek tőle vagy szűkös forrásaikból nem áldoznak erre a területre a megtérülés feltételezett hiánya miatt. A vállalkozások így nem tudnak a meglévő helyzetükből, lehetőségeikből kitörni és ezt logikusan alá is tudják támasztani tudás- és forráshiányra hivatkozva.

A projekt abban kíván segíteni, hogy elérhető árfekvés mellett olyan differenciált tudásanyagot biztosítson, amelyben mind az üzleti ismeretek és az iskolázottság alacsonyabb szintjén lévők, mind a marketinget valamilyen szinten már gyakorlók új képességekhez jussanak. A projektet alkotó oktatási és médiaszolgáltatás révén a vállalkozások pszichés és kognitív képességeinek megfelelő módszertannal fejleszthetik a saját marketingképességeiket, illetve egy idő után akár saját lábra is állhatnak.

—–
* A VKB Nonprofit Kft. egy szociális szempontokat is figyelembe vevő vállalkozás, mely a hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozások marketingtevékenységének megsegítésére fókuszál. A marketing csomag kidolgozása a Széchenyi GINOP-5.1.7-17-2018-00162 számú, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretén belül finanszírozott, az EU és Magyarország Kormánya támogatásával valósul meg.

További információ, kapcsolatfelvétel:
VKB NKft.
Iránytű – vállalkozásfejlesztési program

(X)