A marketing története – Iránytű a vállalkozásfejlesztéshez

„Iránytű a vállalkozások fejlesztéséhez”* című cikksorozatunkban a marketing megjelenésétől kezdve, a marketing összetételén és buktatóinak bemutatásán át szeretnénk megismertetni az olvasót a marketing szerteágazó tulajdonságaival és megjelenési formáival.
—–

A marketing korszakban megértett ötletek az ipari forradalom idején kezdődtek. A gyors társadalmi változások ideje volt a tudományos és a technológiai ipar innovációinak köszönhetően.

Az ipari forradalom idején kezdett könnyebb lenni az áruk vásárlása a fogyasztók számára. A tömegtermelés számos iparágat hozott létre, amelyek ugyanazon erőfeszítéssel foglalkoznak a növekvő fogyasztói piac igényeinek kielégítésével. A szállításhoz szükséges infrastruktúra és a tömegtájékoztatás megtartotta a helyét. Ez szükségessé tette a termelőket, hogy jobb módszereket találjanak a vásárlók számára szükséges termékek fejlesztésére, és kifinomultabb megközelítést kapjanak ezen árukról szóló tájékoztatásukhoz.

Fokozódott a verseny, a huszadik század elejétől az 1940-es évek végéig a verseny az üzleti világban intenzívé vált. A versenyképesség nélkülözhetetlen részévé vált az értékesítés növelésének szükségessége a marketing technikák felhasználásával. Értéke nőtt annak a képességnek, hogy kifejlesszen egy márkát és megfelelő módon értékesítse azt.

A verseny a termelési teljesítmény és a piaci részesedés növelésének szükségességét is elindította az összes iparágban. A marketing kezdte hangsúlyozni a disztribúciós módszereket, valamint a fogyasztói kommunikáció típusait. A cél, ami hamarosan meggyőzte a fogyasztókat, hogy az egyik vállalat által nyújtott áruk és szolgáltatások jobbak voltak, mint egy másik, ugyanazt kínáló vállalaté.

Az 1960-as évektől kezdve számos iparág piaca telítetté vált a versennyel szemben. Az ügyfelek megszerzésének és megtartásának szükségessége most szakembereket igényelt, közvetlenül a marketing területén. Ebben az időben kezdték el a vállalkozások teljes üzleti területüket arra fordítani, hogy kizárólag a vállalat termékeit vagy szolgáltatásait értékesítsék.

A marketing menedzsment ekkor fejlesztette ki a szükséges kifinomultságot, hogy az üzleti siker nélkülözhetetlen részévé váljon. A marketing vezetői elkezdtek foglalkozni a stratégiai tervezéssel. Hozzájárulásuk fontos volt a költségek meghatározásához, a termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó információk fogyasztókhoz történő továbbításához használt módszerek meghatározásához.

A marketing világa az 1990-es években kezdett változni. Létrehoztak egy terméket vagy szolgáltatást, és azonnal kifejlesztettek egy márkát. A vállalatok rájöttek, hogy több jó minőségű termék eladására összpontosíthatnak, és jobb márkát építhetnek nekik. Ennek eredményeként a vállalatok magasabb haszonkulcson tudnak dolgozni, úgy, hogy közben a hírnevük is terjed. Emellett növelte az általuk létrehozott márka ismertségét. Néhány, saját márkanévvel rendelkező vállalat több mint 49 százalékkal tudta javítani piaci részesedését.

Az internet fejlődésével a webhelyek elengedhetetlen eszközzé váltak a kereskedelemben. Az 1990-es évek végén a szöveges alapú egyszerű vállalati weboldalak virágzottak. Eredetileg arra szolgáltak, hogy információkat szolgáltassanak a vállalat termékeiről vagy szolgáltatásairól.

Érdekesség: Az első cég, amely online marketing kampányt folytatott, a Bristol-Myers Squibb volt, amely népszerűsítette Excedrin termékét. A kampány sikeres volt, és a Bristol-Myers Squibb több tízezer nevet tudott hozzáadni ügyféllistájához.

Ennek is köszönhetően, az elmúlt 25 évben drasztikusan megnőtt az internet és a keresőmotorok marketingjének fontossága. Az elején a webes keresőmotorok nem voltak a leghatékonyabbak. A keresőmotorral történő jó rangsor megszerzése nem volt bonyolult. A keresőmotor eredményeit könnyű volt megváltoztatni, és az eredmények minősége gyenge volt.

A legjobb minőségű eredmények biztosítása érdekében a keresőmotorok megváltoztatták algoritmusaikat. A cél az volt, hogy érvényesítse a hivatkozó webhelyeket a keresőmotor által biztosított eredmények minőségének biztosítása érdekében. Most már szinte lehetetlen manipulálni a SEO rangsorolását. Amikor ezt megkísérelik, azzal veszélyezteti a cégeket, hogy márkájuk keresőmotorjainak eredményeit eltemetik.

Dél-Alföld vidéki, elsősorban hátrányos helyzetű területeinek (kis) vállalkozásaira, önálló emberi erőforrásaira, helyi önkormányzatokra és civil szervezetekre kívánjuk fókuszálni a kialakított marketingszolgáltatási csomagot.

A vidéki, kevésbé kedvező helyzetű térségek ötletgazdag vállalkozásainak is korszerű marketingismeretekre van szükségük, hogy a termékeiket, szolgáltatásaikat megfelelő nagyságú vevőkörhöz eljuttathassák. Fejlődőbb térségekhez hasonló evidens viszonyrendszereket itt ki kell építeni, fel kell kutatni a lehetséges partnereket. Sok esetben ezen reális igényt maguk a vállalkozások is nehezen ismerik fel, illetve, ha fel is ismerik, a marketingismeretek megszerzését bonyolult feladatnak tartják, idegenkednek tőle vagy szűkös forrásaikból nem áldoznak erre a területre a megtérülés feltételezett hiánya miatt. A vállalkozások így nem tudnak a meglévő helyzetükből, lehetőségeikből kitörni és ezt logikusan alá is tudják támasztani tudás- és forráshiányra hivatkozva.

A projekt abban kíván segíteni, hogy elérhető árfekvés mellett olyan differenciált tudásanyagot biztosítson, amelyben mind az üzleti ismeretek és az iskolázottság alacsonyabb szintjén lévők, mind a marketinget valamilyen szinten már gyakorlók új képességekhez jussanak. A projektet alkotó oktatási és médiaszolgáltatás révén a vállalkozások pszichés és kognitív képességeinek megfelelő módszertannal fejleszthetik a saját marketingképességeiket, illetve egy idő után akár saját lábra is állhatnak.

—–
* A VKB Nonprofit Kft. egy szociális szempontokat is figyelembe vevő vállalkozás, mely a hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozások marketingtevékenységének megsegítésére fókuszál. A marketing csomag kidolgozása a Széchenyi GINOP-5.1.7-17-2018-00162 számú, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretén belül finanszírozott, az EU és Magyarország Kormánya támogatásával valósul meg.

További információ, kapcsolatfelvétel:
VKB NKft.
Iránytű – vállalkozásfejlesztési program

(X)
Európai Unió Európai Szociális Alap